تالار گفتگوی مشاغل برتر
خوش آمدید! برای فعال سازی امکانات لطفا ورود یا ثبت نام.

توجه

Icon
Error

[email protected] Offline
#1 ارسال شده : 1394/10/22 12:58:47 ق.ظ
hsafavisafavi@gmail.com

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Registered
ارسالها: 47
مکان: تهران

مراسم عقد و عروسی ایرانی
آتلیه تخصصی عکاسی و فیلمبرداری عروس ( حسین صفوی )
http://hoseinsafavi.ir/
حسین صفوی عکاس مد و زیبایی دانش آموخته آکادمی عکاسی مد “برید” آمریکا می باشد که از سال ۲۰۰۸ به طور حرفه ای مشغول به فعالیت در زمینه عکاسی مد شد و چهار سال بعد از آن با تلفیقی از عکاسی مد و مستند نگاری در عرصه عکاسی عروس فعالیت حرفه ای خود را آعاز نمود.
برنده 8 دوره جایزه عکاسی مد BREED آمریکا
Breed Academy award 2014
Breed Academy award 2015
Debut Fashion Photographers
Another Escape Magazine


۱-خواستگاری ۲-نامزدی یا بله بران ۳-مراسم حنابندان و شیرینی خوران ۴-تهیه جهیزیه و انجام خرید عروسی ۵-جهازبران ۶-پهن کردن سفره عقد ۷-جشن عقد و عروسی ۸-سائیدن کله قند ۹-خواندن خطبه عقد یا عقد کنان ۱۰-همراهی عروس به خانه بخت ۱۱-خاموش کردن شمع در شب عروسی با کفش عروس یا گلبرگ از دیگر مراسم هایی است که گاهی اوقات انجام می شود. ۱۲-مراسم پاتختی و مادر زن سلام ۱۳-پاگشا ۱۴-ماه عسل

مراسم شیرینی خوران

یکی از مهمترین مراسم عروسی در ایران، مراسم شیرینی خوران است. مراسم شیرینی خوران جشنی است که خانم ها در آن شرکت می کنند. خانواده داماد هدایایی برای این جشن از قبل تهیه می کنند. از جمله طاقه شال ترمه، شاخه نبات و همچنین خوانچه که یکنوع سینی تزئین شده است که در آن شیرینی، میوه یا جهاز عروس می گذارند و بر روی سر حمل می کنند. که خانواده داماد این هدایا را قبل از ظهر به خانه عروس می برند و خانم ها از طرف خانواده داماد بعد از غروب آفتاب به منزل عروس می روند تا در جشن شرکت کنند و چای و شیرینی میل کنند و حلقه های نامزدی را به دست عروس خانوم می کنند. البته در حال حاظر مراسم نامزدی جایگزین مراسم شیرینی خوران شده است.

مراسم حنابندان

قبل از برگزاری مراسم عروسی، جشنی به نام حنابندان انجام می شود. ایرانیان باستان حنا را به عنوان اثری از بهشت می نامیدند و نشانه ای از شادی، مهر و نیکبختی می دانستند.

خانواده داماد حنا را با استفاده از سکه های بدلی، مروارید، صدف، گل های مصنوعی و طبیعی و انواع روبان تزئین می کنند و با خود به منزل عروس می برند و دست و پای عروس را در حنا می گذارند. در برخی از قوم ها رسم بر این است که مقداری از حنا رابر روی موهای داماد به عنوان نشانی برای شگون و میمنت می گذارند. همچنین خانم هایی که در جشن حنابندان شرکت می کنند دست خود را با حنایی که در ظرفی تزئین شده و دور تا دور مراسم گرداننده می شود رنگ می کنند.

جشن حنابندان در واقع مراسم خداحافظی عروس از پدر و مادرش بوده که در آخرین شب اقامت عروس به طور رسمی در خانه پدری برگزار می شود به همین جهت این جشن یک یا دو شب قبل از مراسم عروسی گرفته می شود.

لازم به توضیح است که تا قبل از مراسم عروسی، هزینه ها و میزبانی تمامی جشن هایی که برگزار می شود برعهده خانواده عروس می باشد اما تهیه شام برای جشن حنابندان لزومی ندارد، به این علت که می توان مراسم حنابندان را پس از ساعت صرف شام برگزار کرد.

بهتر است بدانیم که مشابه مراسم حنابندان در آمریکا و کانادا و چند کشور دیگر به نام bachelorette party که شب قبل از مراسم عروسی برگزار می شود.

مراسم بله بران

بعد از اینکه مراسم خواستگاری انجام شد و خانواده داماد و خانواده عروس به یک نتیجه مثبت رسیدند، نوبت به برگزاری مراسم بله بران می رسد که این دعوت از سمت خانواده داماد بوده که از خانواده عروس درخواست می کنند که در یک جلسه ای به نام مهربران دور هم جمع شوند.

مراسم مهربران یا خرج بران یکی از مراسم های سنتی است که در زمان های قدیم رسم بر این بوده است که در مجلسی، داماد همراه چند تن از مردان که از نظر خانواده اش دارای اعتبار بوده به خانه عروس می رفتند. و از طرف دیگر پدر عروس نیز چند نفر از مردهای معتبر خاندانش را دعوت می کرده است به عبارت دیگر در گذشته این مراسم، مجلسی بوده که تنها مردان در آن شرکت می کرده اند. اما امروزه در مراسم بله بران خانم ها از طرف دو خانواده نیز حضور دارند.

در مراسم بله بران درباره مهریه و شیربهای عروس صحبت می شود. پس از اینکه خانواده ها به یک توافقی رسیدند می بایستی این توافق بر روی برگه ای با خط خوش نوشته شود و داماد زیر قباله ای که نوشته شده است را امضا می کند.

در گذشته ایرانیان باستان، در مراسم بله بران رسم داشته اند که تا قبل از اینکه به توافقی بین دو خانواده صورت بگیرد تنها با چای از مهمانان پذیرایی می کردند و بعد از اینکه در رابطه با مهریه و شیربهای عروس به توافق رسیدند شروع به پذیرایی با شیرینی از مهمان های خود می کردند. ولی امروزه مجلس بله بران را با شیرینی خوران ترکیب کرده اند و در آن نیز تاریخ جشن عقد را تعیین می کنند.

مراسم نامزدی

پس از اینکه دو نفر به توافق رسیدند تا با یکدیگر ازدواج کنند می بایستی با یکدیگر بیشتر آشنا بشوند و از نظر شخصیت، انتظارات خود و طرف مقابلشان از زندگی به تفاهم برسند تا بتوانند در آینده در کنار یکدیگر زندگی خوب همراه با آرامشی را داشته باشند.

دوران نامزدی در واقع موجب بوجود آمدن قراردادی بین دو طرف می شود که باعث پیدایش یک تعهد اخلاقی، نوعی نسبت خویشاوندی و آثار حقوقی می شود.

از آنجایکه نامزدی به عنوان یک نوع عقد جایز به حساب می آید هر یک از دو طرف می توانند آن را فسخ کنند و از ازدواج منصرف شوند اما در صورتیکه فردی بخواهد نامزدی را بدون هیچ گونه دلیل موجهی برهم زند شخص مقابل می تواند آن مقدار هزینه ای که برای ازدواج کرده است را از او مطالبه کند. و درصورتیکه نامزدی بین دو طرف بر هم خورد هر یک از خانواده ها می توانند هدایایی را که در دوران نامزدی به یکدیگر داده بوده اند را پس بگیرند.

مراسم پاتختی

مراسم پاتختی را بلافاصله بعد از شب عروسی می گیرند زمان برگزاری مجلس پاتختی در قوم های مختلف با توجه به آداب و رسومات خاصی که دارند متفاوت است در بعضی از جاها پاتختی را روز بعد از جشن عروسی می گیرند که ممکن است در صبح برگزار کنند و یا بین ساعت ۴ تا حدود ساعت ۷ عصر باشد البته امروزه ممکن است تعدادی از مهمان هایی که نمی توانند در مراسم پاتختی شرکت کنند هدایای خود را در همان شب عروسی به عروس و داماد می دهند. ولی از دیگر مهمان هایی که در جشن پاتختی شرکت می کنند در همان روز پاتختی به جشن و شادی و رقصیدن می پردازند و هدایای خود را به عروس و داماد تقدیم می کنند.

پیشنهادی که می توان به آن دسته از افرادی که نمی دانند چه هدیه ای بخرند داد این است که هر مقداری که می خواهند هزینه کنند و کادو بخرند آن مبلغ پول یا سکه را در پاکتی زیبا به عروس و داماد تقدیم کنند این روش هم به نفع خودتان هست هم به نفع عروس و داماد چونکه آنها می توانند بعدا هر تصمیمی که دوست دارند را برای آن بگیرند و طبق نیازشان از این مبلغ استفاده کنند.

تبلیغات
صفحات اختصاصي مرتبط با اين پست
کاربرانی که در حال مشاهده تالار هستند
Guest
جهش به تالار  
شما مجاز به ارسال مطلب در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این تالار نمی باشید.


این صفحه در مدت زمان 0.170 ثانیه ایجاد شد.
بک لینک: کراتین مو در کرج , مرکز تخصصی کراتین مو در کرج , احیا و صافی مو در کرج , بوتاکس مو در کرج , پروتئین مو در کرج , خدمات آرایش دائم در کرج , وکس صورت و ابرو در کرج , کاشت ناخن در کرج , طراحی حرفه ای مانیکور و پدیکور در کرج , اتاق تمیز , کلین روم , تبلیغات رایگان , پمپ وکیوم , خرید پمپ وکیوم , فروش پمپ وکیوم , طراحی وب سایت , سئوی وب سایت