تالار گفتگوی مشاغل برتر
خوش آمدید! برای فعال سازی امکانات لطفا ورود یا ثبت نام.

توجه

Icon
Error

asdf Offline
#1 ارسال شده : 1399/09/07 10:20:34 ب.ظ
asdf

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Registered
ارسالها: 45

تشکرها: 11 بار
2 تشکر دریافتی در 2 ارسال


در بیماری سرطان زبان ، مواردی از قبیل تغییر رنگ ، تغییر سایز ، تغییر بو و تغییر در رشد پرزهای زبان مشاهده می شود. نشانه های تشخیص سرطان از روی زبان عبارتند از:

لکه های سفید و قرمز رنگ

یکی از شاخص ترین راه های تشخیص این سرطان لکه های سفید یا قرمز رنگ روی زبان است. این لکه ها در صورت بهبودی طولانی مدت (بیش از دو هفته) جزء ضایعات پیش سرطانی دسته بندی می شوند. به همین دلیل باید به محض مشاهده به پزشک مراجعه کرده و از آنها نمونه برداری شود . لکه های سفید در اصطلاح علمی لوپوپلاکیا و لکه های قرمز اریتروپلاکیا نام دارند.

گاهی اوقات لکه های موجود در حفره دهانی به رنگ های قهوه ای ، خاکستری ، سیاه یا قرمز تیره مشاهده می شوند. لکه هایی این چنینی نیز جزء خال های پیگمانه قرار دارند. به این معنا که احتمالا وخامت داشته و باید سریعاً نمونه برداری شوند. البته مواردی از لکه های موقتی نیز گزارش شده است که با مسواک زدن از بین می روند. در این صورت جای نگرانی از سرطان زا بودن لکه ها وجود ندارد.

رنگ تیره زبان

زبان در حالت طبیعی به رنگ صورتی روشن و گرم دیده می شود. عوامل مختلفی رنگ زبان را به قرمز تیره ، سیاه ، سفید یا زرد تغییر می دهد. تغییر رنگ زبان به خودی خود نشان دهنده ابتلای فرد به سرطان زبان نیست. اما می تواند به عنوان یک علامت هشدار دهنده مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال بروز سرطان دهان در افراد سیگاری بیشتر از سایرین است. زبان این افراد در صورت تغییر رنگ به حالت سیاه یا قهوه ای نشان از آسیب پذیری زبان در برابر عومل بیماری زا دارد.

التهاب جوانه های چشایی زبان

جوانه های چشایی نسبت به بستر خود کمی حالت برجسته دارند. گاه اوقات این برجستگی ها دچار التهاب، قرمزی، درد و سوزش می شوند. این مشکلات در صورت ایجاد به دلیل تب یا سرماخوردگی خود به خود درمان می شوند. اما در صورت طولانی شدن روند بهبودی، تغییر رنگ به سفید یا قرمز تیره و افزایش درد یا سوزش باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد. در نمونه هایی نادر سرطان زبان خود را با التهاب جوانه های چشایی نشان می دهد. این وضعیت بیشتر افراد سیگاری و الکلی را درگیر می کند.

درد زبان

مشاهده درد یکی دیگر از راه هایتشخیص سرطان است. البته درد حاصل از این بیماری فقط مختص زبان نیست. بلکه سایر بخش های دهان و گلو را نیز درگیر می کند. شدت درد به حدی است که خوردن و آشامیدن را مختل می کند. البته درد زبان ممکن است تحت تاثیر عفونت گلو ، تورم لوزه یا آلرژی رخ دهد. به همین دلیل در صورت احساس درد طولانی مدت زبان خصوصاً همزمان با مشاهده لکه ، مراجعه به پزشک الزامی است.

بوی بد دهان

یکی از راه های تشخیص سرطان بوی بد دهان مربوط می شود. عوامل مختلفی در تغییر بوی دهان نقش دارند. بخش بزرگی از تغییر بو به دلیل کاهش بزاق موجود در دهان رخ می دهد. کاهش بزاق علاوه بر خشکی دهان و بدبویی ، شرایط را برای بروز برخی ضایعات دهانی فراهم می کند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز در ایجاد بوی بد دهان نقش دارند.

معمولاً مسواک زدن و استفاده از نخ دندان راهکاری مناسب برای مقابله با بوی بد دهان است. اما در صورت ماندگاری بوی دهان باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد. زیرا در سرطان دهان خونریزی های بدون دلیل رخ داده و فرد دائماً بوی خون را در دهان خود احساس می کند.

زخم های طولانی مدت

آفت نمونه ای از ضایعات دهانی خوش خیم و غیرمصری به شمار می رود. آفت معمولاً مخاط دهان، زبان و لثه را به صورت تکی یا چندتایی درگیر می کند. برای هر آفت یک دوره وجود دارد که پس از گذشت آن بهبودی حاصل می شود. در این شرایط استفاده از کورتواستروئید ، دهانشویه تتراسایکلین یا پماد کورتون می تواند طول دوره بهبودی را کوتاه تر کند. اما آفت هایی با علائم زیر جزء نشانه های تشخیص سرطان از روی زبان به شمار می روند:

  • روند بهبودی بسیارطولانی است

  • زخم به مرور گسترش می یابد

  • دارای خونریزی مکرر

  • دارای درد شدید
تبلیغات
صفحات اختصاصي مرتبط با اين پست
کاربرانی که در حال مشاهده تالار هستند
Guest
جهش به تالار  
شما مجاز به ارسال مطلب در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این تالار نمی باشید.


این صفحه در مدت زمان 0.089 ثانیه ایجاد شد.
بک لینک: کراتین مو در کرج , مرکز تخصصی کراتین مو در کرج , احیا و صافی مو در کرج , بوتاکس مو در کرج , پروتئین مو در کرج , خدمات آرایش دائم در کرج , وکس صورت و ابرو در کرج , کاشت ناخن در کرج , طراحی حرفه ای مانیکور و پدیکور در کرج , اتاق تمیز , کلین روم , تبلیغات رایگان , پمپ وکیوم , خرید پمپ وکیوم , فروش پمپ وکیوم , طراحی وب سایت , سئوی وب سایت