تالار گفتگوی مشاغل برتر
خوش آمدید! برای فعال سازی امکانات لطفا ورود یا ثبت نام.

توجه

Icon
Error

sara_78 Offline
#1 ارسال شده : 1399/04/22 12:41:52 ق.ظ
sara_78

رتبه: Member

گروه ها: Registered
ارسالها: 14
مکان: اصفهان

کود شیمیایی چیست؟

هر نوع ماده طبیعی یا غیرطبیعی را که به خاک یا بافت گیاهان افزوده شود تا یک یا چند ماده مغذی لازمه ی رشد گیاه فراهم شود را کود می نامند. به این خاطر که خاک از نظر مواد غذایی گوناگون کمبود نداشته باشد مصرف کود کاربردی است. انواع گوناگون کود با بنیان طبیعی و یا آماده شده به شیوه صنعتی موجود است.
کوددهی برای دستیابی به عملکرد مطلوب در محصولات کشاورزی راه کار مناسبی برای کشاورزان این حوضه می باشد. مدیریت آفات، بیماری ها و علف های هرز،مدیریت سیستم آبیاری، عملیات خاک ورزی، استفاده صحیح از ماشین آلات کشاورزی و موارد بسیاری که به طور مفصل به آن پرداخته می شود. در این نوشتار کوتاه به طور اجمالی به بحث تغذیه و کوددهی محصولات کشاورزی جهت حصول عملکرد مطلوب می پردازیم.

انسان در نخستین گام های خود در تولید غذا اقدام به کشاورزی کرد و از این طریق توانست جوامع موفق تری را تشکیل دهد. به مرور زمان متوجه نیاز گیاهان به کوددهی شد و این نیاز اساسی را با استفاده از کودهای حیوانی و… که امروزه به اصطلاح کود آلی نامیده می شوند برطرف کرد. به مرور زمان و شناخت بیشتر از شرایط خاک و علوم گیاهی و نیازهای مختلف گیاهان به عناصر معدنی، استفاده از کودهای شیمیایی رواج پیدا کرد.

امروزه به کارگیری فرمول های مختلف کود شیمیایی برای کوددهی محصولات کشاورزی به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته است، یکی از موضوعاتی که در استفاده از عناصر معدنی باید مورد توجه تولیدکنندگان، کشاورزان و کارشناسان قرار بگیرد استفاده در زمین های کشاورزی می باشد.

به طور کلی باید به طریقی عنصر مورد نظر در دسترس ریشه قرار بگیرد که این موضوع وابستگی بالایی به امکانات موجود در مزرعه از قبیل سیستم آبیاری، ماشین آلات کشاورزی، نیروی کارگری و… دارد. از طرفی نحوه کوددهی در باغات، زراعت ها و گلخانه ها نیز به جهت تفاوت های بنیادین در ساختار این گونه کشاورزی ها به اشکال مختلفی و گاها به روش های مشابه انجام می گردد.

در سال های گذشته و پیش از آن که فرم های کاملا محلول کود شیمیایی وارد بازار گردد اضافه کردن عناصر مورد نیاز گیاه قبل از کاشت و همراه عملیات آماده کردن زمین انجام میگرفت و میزان های مورد نیاز از عناصر مختلف پیش بینی می گردید و پیش از آنکه گیاه در زمین مستقر شود (کاشت بذر یا انتقال نشاء، نهال) این عناصر در محدوده ریشه قرار می گرفت بدین ترتیب سعی می شد که خاک از نظر تغذیه ایی بستری مناسب برای رشد گیاه تبدیل شود.
بنابراین رشد گیاهان با کود بهتر می شود. این کار به دو شیوه انجام می شود: شیوه سنتی که مواد مغذی اضافه می گردد و راه دوم که بعضی از کودها اعمال می‌کنند بهتر کردن عملکرد خاک با تحول در نگهداری شرایط آب و هوای آن است. کودها در بردارنده ماکرو مواد مغذی و میکرو مواد مغذی هستند، که خود ماکرو مواد ها به دو دسته اصلی و ثانویه تقسیم می شوند. ماکرو مواد مغذی اصلی شامل :

– نیتروژن برای رشد بهتر برگ‌ها
– فسفر برای رشد بهتر ریشه‌ها، گل‌ها، دانه‌ها و میوه‌ها
– پتاسیم برای رشد بهتر ساقه، حرکت آب در گیاه، بهبود کار گل دهی و میوه دهی
و ماکرو مواد مغذی ثانویه شامل کلسیم ،منیزیم ، گوگرد هستند.
میکرومواد مغذی موجود در کود ها هم شامل : مس، آهن، منگنز، مولیبدن، روی و بور. در برخی موارد سیلیکن، کبالت و وانادیم هم وجود دارند.
تبلیغات
صفحات اختصاصي مرتبط با اين پست
کاربرانی که در حال مشاهده تالار هستند
Guest (2)
جهش به تالار  
شما مجاز به ارسال مطلب در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این تالار نمی باشید.


این صفحه در مدت زمان 0.082 ثانیه ایجاد شد.
بک لینک: کراتین مو در کرج , مرکز تخصصی کراتین مو در کرج , احیا و صافی مو در کرج , بوتاکس مو در کرج , پروتئین مو در کرج , خدمات آرایش دائم در کرج , وکس صورت و ابرو در کرج , کاشت ناخن در کرج , طراحی حرفه ای مانیکور و پدیکور در کرج , اتاق تمیز , کلین روم , تبلیغات رایگان , پمپ وکیوم , خرید پمپ وکیوم , فروش پمپ وکیوم , طراحی وب سایت , سئوی وب سایت