تالار گفتگوی مشاغل برتر
خوش آمدید! برای فعال سازی امکانات لطفا ورود یا ثبت نام.

توجه

Icon
Error

asdf Offline
#1 ارسال شده : 1399/08/15 05:38:47 ب.ظ
asdf

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Registered
ارسالها: 45

تشکرها: 11 بار
2 تشکر دریافتی در 2 ارسال
پیشینه و سرگذشت
دندان عقل را می‌توان یکی از نشانه‌های تغییرات جسمانی انسان در طول دوران حیات دانست. کاوش‌های باستان‌شناسی صورت گرفته نشان می‌دهد که انسان‌های اولیه، دارای 3 دندان آسیای بزرگ بوده‌اند که برای جویدن غذا از آن استفاده می‌کردند. خوراک انسان‌های اولیه را مواد غذایی خام و سفت تشکیل می‌داد. بنابراین با استفاده از دندان‌های آسیای بزرگ و فک قوی، خوردن غذا برایشان امکان‌پذیر بود.

با کشف آتش و پختن مواد غذایی، غذاهای انسان نرم‌تر شد. از این رو نیاز به وجود دندان‌های آسیای بیشتر و فک قوی، کمتر احساس شد. بنابراین کم‌کم استخوان فک کوچک‌تر شد؛ بنابراین فضا برای رشد دندان آسیای عقب دهان، کم شد و فرآیند نهفتگی دندان‌ها به میان آمد. روندی که می‌تواند به مرور به حذف دندان عقل منجر شود.


با دندان عقل چه باید کرد
دندان عقلی که در یک فک بزرگ و جادار، رویش کاملی پیدا کرده و به خوبی و با دقت مسواک می‌شود و از آن نگهداری می‌شود، نیازی نیست کشیده شود. دندان‌های عقل نیمه نهفته و یا با رویش‌های نابه‌جا و افقی، نباید در دهان باقی بمانند. یکی از پیامدهایی که به ویژه برای دندان‌های نیمه نهفته و نابجا وجود دارد، پریکرونیت است.



مشکلات وجود دندان عقل نابجا در دهان
آبسه و عفونت لثه: از مشکلاتی که در ارتباط با دندان عقل رخ می‌دهد مربوط به جایگاه این دندان در انتهای فک است. این مسئله باعث می‌شود دسترسی به این بخش برای تمیز کردن آن مشکل شود. بنابراین پلاک در دندان عقل یا بافت‌های گوشه و کنار آن تجمع پیدا می‌کند. در نتیجه عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود و باعث به وجود آمدن آبسه می‌شود.
استئومیلیت (عفونت استخوان) نوع خاصی از عفونت است که داخل استخوان چانه ایجاد می‌شود.
سلولیت یا عفونت بافت: اگر عفونت از استخوان بگذرد و به بافت‌های نرم‌گونه، گردن، گلو و زیر زبان سرایت کند، بافت نرم دچار عفونت شدید می‌شود. این امر توام با درد، تب، تورم و التهاب می‌شود، به طوری که در باز کردن دهان هم مشکل خواهید داشت.
آسیب و تحلیل ریشه دندان آسیای دوم: دندان نهفته با فشار بر ریشه دندان مجاور ممکن است باعث تحلیل ریشه آن شود.
ایجاد کیست و تومور: اگر دندان رویش نیابد، ممکن است باعث ایجاد کیست شود که بسته به نوع ضایعه می‌تواند خوشخیم یا بدخیم باشد.
نامرتب شدن و درهم ریختگی دیگر دندان‌های فک: در ارتباط با کج شدن سایر دندان‌ها به دلیل فشار دندان عقل ذکر این نکته ضروری است که این امر کاملا تایید شده نیست. اما مسئله اصلی آن است که اگر دندان‌ها تکیه‌گاه مناسبی برای یکدیگر باشند امکان به هم ریختگی برای آن‌ها کمتر است.
زمان مناسب برای جراحی دندان عقل نهفته و نابجا
این دندان‌ها تا جایی که بتوانند رشد می‌کنند تا به بالای لثه و یا دندان کناری خود برخورد کنند. معمولاً در سنین 17 تا 20 سالگی این اتفاق افتاده و بهترین زمان برای درآوردن آن‌هاست. در این سن به دلیل وجود کیسه رویشی بزرگی که تاج دندان را در برگرفته و همچنین به این علت که ریشه دندان هنوز رشد نکرده و کوتاه است، کشیدن دندان آسان‌تر است.

جراحی در سنین بالا چه مشکلاتی را ایجاد می کند
با افزایش سن ریشه‌ها قطورتر شده و ممکن است کشیدن دندان را سخت‌تر کند و باعث پوسیدگی دندان‌های مجاور شود. احتمال جوش خوردن دندان به فک و شکسته شدن استخوان در افراد پیر در هنگام جراحی و درآوردن دندان بسیار بیشتر است.



دندان نهفته چگونه از دهان خارج می شود
اگر اندازه کافی از تاج دندان در بخش دهان پدیدار شده باشد و وضعیت مناسبی داشته باشد، کشیدن آن ساده‌تر است و نیازی به جراحی ندارد. ولی در شرایط پیچیده‌تر، برای خارج کردن دندان عقل نیاز به جراحی خواهد بود.

برای جراحی دندان عقل برشی بر روی لثه ایجاد شده و در صورت نیاز مقداری از استخوان فک برداشته می‌شود. دندان ممکن است به صورت یک‌تکه خارج شود و یا برای خارج کردن آن از فک نیاز به شکستن آن باشد. در پایان لثه ناحیه جراحی به کمک بخیه، بسته خواهد شد.



فواید جراحی دندان عقل
نداشتن دندان درد: دندان عقل درون لثه قرار دارد و نهفته است. این مشکل باعث درد، سختی حرکت فک، پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه می‌شود.
سهولت در مراقبت‌های روزانه
صرفه‌جویی در هزینه در طولانی مدت
عوارض بعد از کشیدن دندان عقل
حفره خشک: اگر لخته خون در حفره ناشی از کشیدن دندان تشکیل نشود و یا پس از تشکیل از بین برود، در ناحیه کشیده شدن دندان یک حفره خالی دردناک و همراه با بوی بد ایجاد می‌شود. این پدیده معمولا 3 تا 4 روز بعد از خارج شدن دندان اتفاق می‌افتد. لازم به ذکر است که کشیدن سیگار پس از جراحی دهان در ایجاد این عارضه مؤثر است.
مشکل در سخن گفتن: ممکن است در باز کردن کامل دهانتان و سخن گفتن مشکل داشته باشید که این پیامد پس از 7 تا 10 روز برطرف می‌شود.
پارستزی: از عوارض کمیاب جراحی دندان‌های عقل پائین پارستزی است. این عارضه به معنای ایجاد بیحسی چند گاهه در ناحیه زبان، لب پائین و یا چانه پائین است که ممکن است از چند روز تا چند ماه طول بکشد.
تبلیغات
صفحات اختصاصي مرتبط با اين پست
کاربرانی که در حال مشاهده تالار هستند
Guest
جهش به تالار  
شما مجاز به ارسال مطلب در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این تالار نمی باشید.


این صفحه در مدت زمان 0.103 ثانیه ایجاد شد.
بک لینک: کراتین مو در کرج , مرکز تخصصی کراتین مو در کرج , احیا و صافی مو در کرج , بوتاکس مو در کرج , پروتئین مو در کرج , خدمات آرایش دائم در کرج , وکس صورت و ابرو در کرج , کاشت ناخن در کرج , طراحی حرفه ای مانیکور و پدیکور در کرج , اتاق تمیز , کلین روم , تبلیغات رایگان , پمپ وکیوم , خرید پمپ وکیوم , فروش پمپ وکیوم , طراحی وب سایت , سئوی وب سایت