شرایط و مدارک لازم برای ثبت برند در اردبیل نام تجاری به دو صورت لاتین و غیرلاتین در دنیای کسب و کار استفاده می شود. چنانچه می خواهید نام برند شما فارسی باشد باید یک مستند معنایی در لغت نامه دهخدا داشته باشد. نام انتخابی باید مناسب با فعالیت شرکت باشد و مزایای کالا یا خدماتی را که تولید می کند توصیف کند. چرا که برند می تواند معرف قالب و موضوع فعالیت یک شرکت در بازار رقابت تجاری باشد .
نام برند باید بتواند توجه مصرف کننده را به خود جلب کند و بر روی مخاطب نگرش مثبت ایجاد کند. در واقع یک برند موفق، برندی گیرا است که بتوان به آسانی آن را تلفط کرد. اگر برند شما اینگونه باشد به راحتی می توان آن را تبلیغ نمود.
صفات مشخصه برند دارا بودن یک حس اصالت و تازگی است که مخاطب را به سمت خود بکشاند ولی این دو به دست نمی آید اگر شما خلاقیت و اصالت را در انتخاب نام نداشته باشید ، اصالت به معنای اختصاصی بودن است و شما باید نامی را انتخاب کنید که قبلاَ استفاده نشده باشد. همچنین برندی که انتخاب می کنید، نباید باعث انحراف ذهن مشتریان شود و آن ها را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبدا جغرافیایی محصول گمراه کند.
علائمی که قابلیت ثبت ندارند :
1- اسم های عام را نمی توان به ثبت رساند، به عنوان نمونه اگر شرکت شما قصد دارد برند " کفش " را برای فروش کفش ثبت کند، تقاضانامه ثبت این برند رد خواهد شد.
2- واژه های توصیف کننده دسته ای دیگر از کلمات هستند که نمی توان آن ها را برای ثبت علامت تجاری به کار برد. بر همین اساس واژه های کیفی مانند " تند " ، " شیرین "، احتمالاَ مردود خواهند شد. در حقیقت اگر به تولیدکننده یک نوشیدنی برای فروش محصولاتش حق استفاده انحصاری از کلمه " خوش گوار " داده شود، کاری غیرمنصفانه خواهد بود.
3- شباهت نزدیک به 50% با نام های تجاری دیگر امکان ثبت علامت را بسیار ضعیف می کند.
4- پرچم کشورها، نشان های سلطنتی، علامات دولتی، نماد ممالک مختلف، و یا آرم سازمان های بین المللی که نمونه ای از آن ها به دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت اعلام شده است قابل ثبت نمی باشند.
بدیهی است علائمی که خلاف موازین شرعی و اسلامی، عرف و قوانین جمهوری اسلامی ایران باشند ، قابلیت ثبت ندارند.