تالار گفتگوی مشاغل برتر
خوش آمدید! برای فعال سازی امکانات لطفا ورود یا ثبت نام.

توجه

Icon
Error

zoshi Offline
#1 ارسال شده : 1398/11/14 02:08:35 ب.ظ
zoshi

رتبه: Member

گروه ها: Registered
ارسالها: 28
مکان: تهران

کلسیم سیترات با نام انگلیسی Calcium citrate یک ماده شیمیایی است با جرم مولی فرم آنهیدروس 498.46g/mol . شکل ظاهری سیترات کلسیم به صورت پودر سفید است. فرم 4 آبه آن در حدود 21% کلسیم دارد که این درصد بین نمک های خوراکی کلسیم قابل ملاحظه می باشد. ساختار کریستالی این ترکیب به صورت احاطه شدن یون کلسیم با دو آنیون سیترات و دو مولکول آب با پیوند هیدروژنی و دو مولکول آب خارج از کریستال می باشد.

مشخصات فیزیکی کلسیم سیترات:
به صورت پودر سفید و بی بو است که در آب، به سختی حل می شود و تقریباً نامحلول در اتانول است. کلسیم سیترات یک ترکیب شیمیائی است که نمک کلسیم اسید سیتریک محسوب می‌شود. این نمک، بافری است که فلزات را به خود جذب می کند و در شکل های بی‌آب و آب‌دار یافت می‌شود. از این نمک در تولید نوشابه های گازدار (کربناته) به صورت بافر و به عنوان تنظیم کننده اسیدیته در مرباها، به عنوان پف‌کننده در خامه و به عنوان امولسیون کننده در پنیر استفاده می گردد.

همچنین برای مانع شدن از رسوب مواد جامد در شیرهای تغلیظ شده در زمان ذخیره‌سازی در انبار از سیترات کلسیم استفاده می‌شود. این نمک با ترکیبات آهن و کلسیم واکنش کرده و با جذب فلزات کلسیم و آهن باعث تشکیل ترکیبات پیچیده می‌شود. شایع‌ترین نمک کلسیم اسید سیتریک، تری کلسیم سیترات تتراهیدرات است.

در برخی از کشورها همانند آمریکا، تری کلسیم سیترات به سادگی کلسیم سیترات نامیده می‌شود. بر خلاف سایر نمک‌ها، سیترات کلسیم جذب بهتری در بدن دارد. در طول عملیات حرارتی، به علت حلالیت معکوس آن، نسبت به سایر نمک‌های کلسیم کمتر واکنش می پذیرد. با توجه به قابلیت قابل ملاحظه زیستی آن، کلسیم سیترات بر منابع کلسیم معدنی مانند کربنات کلسیم یا فسفات کلسیم ترجیح داده می‌شود.

تولید سیترات کلسیم
سیترات کلسیم در جداسازی اسید سیتریک از پروتئین تخمیر شده بدست می آید؛ همان پروتئینی که توسط آن اسید سیتریک به صورت صنعتی تولید می شود. اسید سیتریک در محلول گوگرد با هیدروکسید کلسیم خنثی میشود و سیترات کلسیم نامحلول را تولید می کند.

3Ca(OH)2 (s) + 2C6H8O7 (l) → Ca3(C6H5O7)2 (s) + 6H2O (l)

در نتیجه تولید سیترات کلسیم ممکن است به صورت جامد به فروش برسد یا به اسید سیتریک با استفاده از اسید سولفوریک رقیق تبدیل شود.
تبلیغات
صفحات اختصاصي مرتبط با اين پست
کاربرانی که در حال مشاهده تالار هستند
Guest
جهش به تالار  
شما مجاز به ارسال مطلب در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این تالار نمی باشید.


این صفحه در مدت زمان 0.202 ثانیه ایجاد شد.
بک لینک: کراتین مو در کرج , مرکز تخصصی کراتین مو در کرج , احیا و صافی مو در کرج , بوتاکس مو در کرج , پروتئین مو در کرج , خدمات آرایش دائم در کرج , وکس صورت و ابرو در کرج , کاشت ناخن در کرج , طراحی حرفه ای مانیکور و پدیکور در کرج , اتاق تمیز , کلین روم , تبلیغات رایگان , پمپ وکیوم , خرید پمپ وکیوم , فروش پمپ وکیوم , طراحی وب سایت , سئوی وب سایت