تالار گفتگوی مشاغل برتر
خوش آمدید! برای فعال سازی امکانات لطفا ورود یا ثبت نام.

توجه

Icon
Error

nazanin.R Offline
#1 ارسال شده : 1398/07/14 11:59:39 ب.ظ
nazanin.R

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Registered
ارسالها: 42

2 تشکر دریافتی در 2 ارسال
شخصیت چنان مفهوم پیچیده ای است که هیچ تعریف خاصی از آن در حوزه روانشناسی وجود ندارد. به طور کلی ، شخصیت مجموعه ای بی نظیر از خصوصیات درون فرد است که برای تأثیرگذاری بر اعتقادات، انگیزه ها، احساسات، رفتارها و حتی محیط تلاش می کند. شخصیت همچنین می تواند به الگوهای گنجانیده افکار، رفتارها و محرک هایی که در طول چرخه زندگی خود ایجاد می شود مراجعه کند تا در نحوه درک دنیای اطراف خود و همچنین اعتقادات، درک خود و نگرش آنها تأثیر بگذارد.

روانشناسی شخصیت یک رشته آکادمیک است که به طور علمی الگوهای شخصیت ها و تغییرات آن را مورد مطالعه قرار می دهد. این شاخه منحصر به فرد از روانشناسی، نظریه های روانشناسی اجتماعی، شناختی، رفتاری و حتی تکاملی را ترسیم می کند. مطالعه شخصیت، با توجه به روانشناسی، طی سالهای متمادی از طریق نظریه های متعدد صورت گرفته است. با این حال، بسیاری از شاخه های اصلی روانشناسی نظریه انحصاری خود را در مورد اینکه شخصیت دقیقا چیست و شکل گیری آن چگونه است، دارند.

نظریه های شخصیت

نظریه های روانشناختی شخصیت بی شمار هستند، با این حال، همه آنها در چارچوب کلی انواع تئوری ها قرار می گیرند که شامل تئوری های صفت، نظریه های نوع، نظریه های روانکاوی، نظریه های رفتارگرایی و نظریه های اومانیستی است. نظریه های دیگری نیز وجود دارند، اما اینها رایج ترین هستند.

نظریه صفات بر نوعی از ویژگی های روانشناختی تمرکز می کند که به مرور زمان پایدار هستند. این صفات الگوهای درک و برخورد فردی با دنیای اطراف خود می باشد. صفات برای همه افراد متفاوت است و تمایل دارند بر رفتار یک فرد تأثیر بگذارند.

تئوری نوع تمایل دارد که شخصیت را بر اساس مطلق جستجو کند، نه اینکه در درجات مختلف در یک زنجیره مانند تئوری صفت انجام دهد.

نظریه روانکاوی توسط زیگموند فروید پایه گذاری شده است. این تئوری ها رفتار انسان را از طریق تعامل بین مؤلفه های مختلف شخصیت توضیح می دهند. نظریه های روانکاوی تضاد و حل و فصل روانی را مشاهده و تحلیل می کنند.
تئوری رفتارگرایانه، از بیرون به انسان نگاه می کند و نحوه وقایع و تعاملاتی را که بر رفتار تأثیر می گذارد، بررسی می کند.

در نظریه های شناخت اجتماعی، رفتار از طریق انتظارات یا شناخت هدایت می شود. این شناخت ها مربوط به انتظارات و اعتقاداتی است که شخص درباره جهان پیرامون خود، به ویژه افراد در زندگی خود دارد. این نظریه ها بر فرآیندهای شناختی تفکر یا قضاوت تأکید می کنند.

نظریه های اومانیستی حول این ایده که مردم دارای اراده آزاد هستند، می چرخند. این نظریه پردازان معتقدند ماهیت ذهنی تجربه هر فرد بر رفتار آنها تأثیر می گذارد و به فرد متکی است تا در مورد این رفتار به نتیجه گیری های خود برسند.

آیا شخصیت تغییر می کند؟

ممکن است. یک مطالعه منتشر شده در ژانویه سال 2017 روانشناسی بولتن، 207 مقاله تحقیقاتی منتشر شده را ترکیب کرد و نشان داد که شخصیت ممکن است از طریق درمان تغییر یابد. محقق مطالعه برنت رابرتز، روانشناس اجتماعی و شخصیتی در دانشگاه ایلینویز گفت: “برای افرادی که می‌ خواهند فردا همسر خود را تغییر دهند، که البته بسیاری از مردم می‌ خواهند این کار را انجام دهند، من امید زیادی به آنها نمی دهم” با این حال، وی ادامه داد: “اگر شما می خواهید روی یک جنبه از خود تمرکز کنید، و تمایل دارید که به طور سیستماتیک به آن بپردازید ، خوش باشید که می توانید آن خصوصیت را تغییر دهید”

بنابراین با توجه به این نکته اگر تصمیم بگیرید که ویژگی را در خود کمرنگ و یا از بین ببرید، امکان آن وجود دارد. اما اینکه بخواهید دیگران را تغییر دهید، ممکن نیست.

منبع:
نیک همراه

ویرایش بوسیله کاربر 1398/07/15 00:00:54 ق.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

تبلیغات
صفحات اختصاصي مرتبط با اين پست
کاربرانی که در حال مشاهده تالار هستند
Guest
جهش به تالار  
شما مجاز به ارسال مطلب در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این تالار نمی باشید.


این صفحه در مدت زمان 0.098 ثانیه ایجاد شد.
بک لینک: کراتین مو در کرج , مرکز تخصصی کراتین مو در کرج , احیا و صافی مو در کرج , بوتاکس مو در کرج , پروتئین مو در کرج , خدمات آرایش دائم در کرج , وکس صورت و ابرو در کرج , کاشت ناخن در کرج , طراحی حرفه ای مانیکور و پدیکور در کرج , اتاق تمیز , کلین روم , تبلیغات رایگان , پمپ وکیوم , خرید پمپ وکیوم , فروش پمپ وکیوم , طراحی وب سایت , سئوی وب سایت