تالار گفتگوی مشاغل برتر
خوش آمدید! برای فعال سازی امکانات لطفا ورود یا ثبت نام.

توجه

Icon
Error

panel123 Offline
#1 ارسال شده : 1398/04/22 03:50:19 ب.ظ
panel123

رتبه: Member

گروه ها: Registered
ارسالها: 26
مکان: تهران

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال

تابلو ترموود :

امروزه ساخت تابلوی تبلیغاتی به شیوه های متعددی صورت می پذیرد . یکی از پرکاربردترین نوع تابلو های تبلیغاتی ، تابلوهایی هستند که بر مبنای حروف برجسته ساخته می شوند مانند تابلو چلنیوم . حروف برجسته پس از ساخت و آماده شدن بر روی یک زیرساز نصب می گردند . زیرسازهایی که برای نصب تابلو تبلیغاتی بکار می رود از جنس چوب و یا پلکسی گلاس می باشد . پلکسی در برابر شرایط محیطی بسیار مقاوم می باشد و دچار تغییر رنگ نمی شود اما برای اینکه یک تابلوی تبلیغاتی چوبی داشته باشیم و بتوانیم حروف برجسته را برروی آن نصب کنیم نیاز به یک چوب مقاوم همچون ترموود داریم ، تابلو چوبی یا همان تابلو ترموود یکی از کلاسیک ترین و شیک ترین نوع تابلوهای تبلیغاتی است که می توان هر نوع حروف برجسته همچون نئون پلاستیک ، استیل و چلنیوم را بر روی آن نصب نمود.  ترموود علاوه بر تابلوهای تبلیغاتی بیشترین کاربرد را در نما و دکوراسیون داخلی ساختمان دارد . می توان از ترمووود به عنوان چوب نما استفاده کرد و نمای چوبی بسیار زیبا و کلاسیک برای یک ساختمان به ارمغان آورد . علاوه بر آن از چوب ترموود برای دکوراسیون داخلی و قسمت های متعدد ساختمان همچون در و پنجره ، سونا ، زیرسقف ، راه پله ، قرنیز ، کف و سایر موارد استفاده می شود . چوب ترموود به دلیل گذر از فرآیند حرارت دهی مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط محیطی و تجاوز حشرات و همچنین رطوبت دارد .

در این مبحث قصد داریم به نکاتی که سبب مقاومت بالای این چوب زیبا و پرکاربرد شده است اشاره نماییم .

تاریخچه ترموود:
تاریخچه سوزاندن چوب ، حرارت دادن و بالا بردن مقاومت چوب برای کاربردهای متعدد ،  اولین بار در دهه 1930 به طور علمی مطرح گردید و کشور فنلاند یک مرکز و انجمن تحقیقات فنی ترموود با نام  VTT راه اندازی نمود و تحقیقاتی در زمینه اجزاء تشکیل دهنده چوب و واکنش آنها نسبت به تیمار حرارتی طی سالهای 1998 تا 2001 انجام داد و مقالات زیادی با نام مکانیسم واکنش چوب اصلاح شده یا ترموود در زمینه تغییرات شمیایی چوب در اثر تیمار حرارتی یا ترمووود به چاپ رسانید .

طبق این تحقیقات برای اینکه بتوانیم دگوگونی های فیزیکی و شیمیایی حاصل از افزایش دما را بر روی چوب به خوبی درک کنیم نیاز داریم که ساختارها و ویژگی ها و ترکیبات اصلی چوب که شامل سلولز ، همی سلولزها و لیگنین ها هستند را به خوبی بشناسیم زیرا این عناصر تحت فشار حرارت کاهش می یابند و در اثر گرما تبخیر می شوند . حال می خواهیم به بررسی برخی ویژگی های چوب که در اثر حرارت دچار دگرگونی می شوند بپردازیم :

ویژگی های قابل تغییر چوب بر اساس حرارت و گرما
کربوهیدرات ها :
یکی از کربوهیدرات های موجود در چوب ، سلولز و همی سلولز می باشد . سلولز 40 تا 50 درصد و همی سلولز 25 تا 35 درصد چوب را تشکیل می دهد . زنجیره های سلولزی توسط پیوند هیدروکسیل به هم متصل می شوند و پس از گذراندن فرآیند تیمار حرارتی ، ذرات سلولز کاهش یافته و آب آن حذف شده و مقدار کمی از همی سلولز در چوب باقی می ماند در نتیجه چوب در برابر پوسیدگی های قارچی مقاوم می شود .

لیگینین :
مواد تیره تخته چوبی هستند که در لایه های اول و دوم چوب مشاهده می شوند این مواد سلول های چوب را کنار هم نگه می دارد و این ماده هم 20 تا 30 درصد چوب های نرم و سخت را تشکیل می دهد . لیگینین یکی از مستحکم ترین اجزاء چوب در برابر حرارت و گرما است و جرم این ماده در دماهای بیش از 200 درجه سانتی گراد کاهش می یابد . در دماهای بالا محتوای مترکسی لیگنین کاهش یافته و گونه هایی هم در دمای 120 تا 220 از خود واکنش نشان می دهند که این واکنش ها بر روی رنگ ، واکنش پذیری ، و فروپاشی چوب تیمار شده تاثیر چشم گیری دارند .

عصاره ها :
عصاره ها جزء مولکول های کوچک هستند که سهم کوچکی از بافت چوب را دارند و فقط 5 درصد از چوب را تشکیل می دهند . عصاره ها حاوی ترپن ها ، چربی ها ، موم ها و فنل ها هستند و انواع متعددی دارند و به آسانی در مقابل حرارات واکنش نشان داده و تبخیر می شوند .

مواد سمی :
بر طبق پروژه CTBA که در سال 1998 بر روی سنجش میزان اثرگذاری حرارت و مقدار تغییر مواد سمی درون چوب صنوبر انجام گرفت این حقیقت آشکار شد که در اثر افزایش دما ، مواد سمی از داخل چوب جدا شده اند .

چگالی :
چگالی بر مبنای وزن و بعد مورد سنجش قرار می گیرد و طبق نتایج بدست آمده به دلیل تیمار حرارتی چگالی چوب ترموود کمتر از چوب معمولی است .

استحکام :
چگالی و استحکام رابطه مستقیمی دارند . چگالی پس از گذراندن فرآیند تیمار چوب با کاهش مواجه می شود اما نسبت وزن به قدرت ثابت می ماند و استحکام چوب هم به میزان رطوبت و آب موجود در لایه های زیرین بستگی دارد . فرآیند حرارت چوب به علت کاهش میزان رطوبت میانگین ، می تواند مفید واقع شود . استحکام چوب در دماهای بیشتر از 220 درجه سانتیگراد کاهش پیدا می کند .

میزان رطوبت میانگین :
با استفاده از حرارات و گرما میزان رطوبت میانگین چوب کاهش می یابد و مقدار آن در دمای 220 درجه نسبت به چوب تیمار نشده نصف می شود و هراندازه که رطوبت چوب بالاتر رود این میزان نیز بیشتر تغییر خواهد نمود .

تورم ناشی از رطوبت چوب :
طبق آزمایشات VTT این امر به اثبات رسیده است که چوب های اصلاح شده یا ترمووود در هر دو حالت روکش دار و بدون روکش ، در برابر تورم و آب رفتگی مقاوم هستند  . این در حالی است که ترموود ، متحمل تنش های ناشی از خشک شدگی نمی شوند و این خاصیت یک ویژگی مثبت برای کارخانه های چوب بری و نجاری ها تلقی می گردد .

نفوذپذیری :
CTBA مطابق یک آزمایش ساده میزان نفوذپذیری آب به داخل چوب تیمار شده را چنین آزمایش نمود ، آنها یک چوب را داخل آبی که عاری از هر گونه مواد معدنی بود قرار دادند و پس ازسپری شدن مدت زمان 9 روزه آن چوب را داخل یک فضا در یک اتاق با رطوبت 65 درصد و دمای 20 درجه سانتیگیراد قرار دادند . پس از این آزمایش این قضیه به اثبات رسید که نفوذپذیری آب درچوب های تیمار شده نسبت به چوب های خشک شده معمولی ، 20 تا 30 درصد کمتر است .

مقاومت و دوام بیولوژیکی :
مرکز و انجمن تحقیقات فنی ترموود VTT برای اثبات و آزمایش دوام بیولوژیکی چوب ترموود چند آزمایش متعدد انجام داد .

آزمایش اول بر مبنای قارچ ها صورت پذیرفت ،  دو نوع از قارچ های موجود در چوب که بسیار مشکل آفرین هستند با نام های  Coniophora Puteana و  Poria Placentia را مدنظر قرار دادند نتیجه این آزمایش اثبات مقاومت چوب ترمووود تیمار شده در برابر بیماری های قارچی بود . طبق آزمایش دوم مشخص شد که برای رسیدن به یک مقاومت با ثبات می بایست چوب به مدت 3 ساعت در دمای 220 درجه سانتیگراد قرار داده شود این در حالی است که برای دستیابی به مقاومت معمولی دمای 210 درجه کافی است ، در نتیجه این آزمایشات چنین برداشت شد که استفاده از چوب اصلاح شده حراراتی در سطوح خیلی زیرین به دلیل کاهش رطوبت مناسب نیست .

ضد حشره بودن :
طبق آزمایشات انجام شده توسط CTBA حشرات موجود در چوب های نرم از نوع Longhorn و حشرات موجود در چوب های سخت از نوع Anobium Punctatum و Lyctus Bruneus می باشند که طی انجام عملیات تیمار چوب ترموود و کاهش هیدروکربن های ترپن ، این چوب فرآوری شده در مقابل این حشرات کاملا مقاوم می باشد .

مقاومت در برابر شرایط جوی :
به طور کل آزمایشات متفاوتی برای مقاومت چوب ترموود در برابر شرایط جوی و طبیعی صورت گرفته است و برای مقاوم بودن چوب در برابر نفوذ آب باران آن را به مدت 6 ساعت تحت دمای 225 درجه سانتیگراد قرار می دهند این در حالی است که سطح چوب معمولی در اثر فعالیت باکتریها و ذرات کثیفی که در آب باران موجود است متورم شده و امکان رشد قارچ فراهم می شود .

آزمایشات انجام شده نشان می دهد که چوب در برابر اشعه ماوراء البنفش مقاومتی ندارد و ابعاد چوب ترموود اصلاح شده نیز بدون پوشش محافظ در برابر این اشعه قدرتمند کوچک می شود.

طی مطالعاتی که بر روی چوب های ترموود نصب شده به عنوان چوب نما یا نمای چوبی که به مدت زمان 5 سال در محیط های باز قرار داشتند به این نتیجه رسیدند که رطوبت موجود در الوار این چوب ها نصف رطوبت موجود در چوب های طبیعی است . هم چوب های ترمود و هم چوب معمولی با لاک های بدون رنگ و روغن های مخصوص چوب محافظت می شوند این عملیات هرساله می بایست صورت بگیرد تا از ترک خوردن چوب ها جلوگیری شود و عملکرد اسید curable و رنگ های آبی آکریلیک در چوب ترموود بهتر از چوب معمولی عمل می کند ، پنل های ترموود توسط این رنگ ها پوشانده می شود و از پوسته پوسته شدن چوب جلوگیری می نماید . بهترین نوع پوشش برای چوب های تیمارشده روغن آستر ، حلال حاوی آلکید و رنگ آکریلیک که به عنوان رنگ رویی به کار می رود می باشد .

تبلیغات
صفحات اختصاصي مرتبط با اين پست
کاربرانی که در حال مشاهده تالار هستند
Guest
جهش به تالار  
شما مجاز به ارسال مطلب در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این تالار نمی باشید.


این صفحه در مدت زمان 0.321 ثانیه ایجاد شد.
بک لینک: کراتین مو در کرج , مرکز تخصصی کراتین مو در کرج , احیا و صافی مو در کرج , بوتاکس مو در کرج , پروتئین مو در کرج , خدمات آرایش دائم در کرج , وکس صورت و ابرو در کرج , کاشت ناخن در کرج , طراحی حرفه ای مانیکور و پدیکور در کرج , اتاق تمیز , کلین روم , تبلیغات رایگان , پمپ وکیوم , خرید پمپ وکیوم , فروش پمپ وکیوم , طراحی وب سایت , سئوی وب سایت